start zaterdag 15 april / diverse data

Reis rond het interbellum

Masterclass voor amateur-liedduo’s o.l.v. Annelies van Gerven en Lidwien Boumans.
© Anna Groot
Annelies van Gerven
Lidwien Boumans
© Marcel Schmidt

Tijdens deze masterclass voor amateur liedduo’s (zanger-pianist) woel je je blik los van het vertrouwde repertoire en ga je op ontdekkingstocht langs bijzondere componisten als Kurt Weill, Hans Eisler, Marjo Tal, Francis Poulenc, Ottorino Respighi, Hugo Wolf, Gustav Mahler en Samuel Barber. Je gaat dus, in lijn met festivalthema Wanderlust, dwalen langs gebaande wegen en wordt uitgedaagd nieuwe paden te betreden. Er is plaats voor 6 duo’s die onder leiding van Annelies van Gerven en Lidwien Boumans werken aan hun samenspel.

toelichting

Tijdens deze masterclass voor amateur liedduo’s (zanger-pianist) woel je je blik los van het vertrouwde repertoire en ga je op ontdekkingstocht langs bijzondere componisten als Kurt Weill, Hans Eisler, Marjo Tal, Francis Poulenc, Ottorino Respighi, Hugo Wolf, Gustav Mahler en Samuel Barber. Je gaat dus, in lijn met festivalthema Wanderlust, dwalen langs gebaande wegen en wordt uitgedaagd nieuwe paden te betreden. Er is plaats voor 6 duo’s.

 

Er is ongelofelijk veel repertoire waar het festivalthema in terug te vinden is. In deze masterclass ontdek je het repertoire dat in de jaren voor, van en na het interbellum (1918-1939) is geschreven. De periode tussen de Eerste en de Tweede Wereldoorlog kenmerkt zicht namelijk door een enorme vernieuwing in de kunsten en er ontstonden nieuwe stromingen. Tijdens de neoromantiek, die in de muziek zo rond 1850 begon, was er net als in de laatromantiek een sterk verband tussen muziek, literatuur en nationalisme. Dat hoor je ook duidelijk terug in de muziek van onder meer Wagner, Mahler, Wolf en Strauss. Al vrij snel volgden als reactie daarop het impressionisme,waarin de sfeer van een werk belangrijker werd dan de emotie, en het expressionisme dat wars was van wetten en regels in de kunst. Daardoor konden nieuwe vormen hun kans grijpen, zoals je kunt horen in het werk van bijvoorbeeld Berg, Weill, Eisler, Britten en Poulenc.

 

Maar actie is reactie en dus grepen andere componisten juist weer terug op vormen en technieken uit eerdere periodes en in het bijzonder het klassieke tijdperk. Je hoort het goed bij Respighi en ook bij Poulenc, die heel diverse werken schreven.

 

In deze masterclass voor gevorderde amateurs werk je als liedduo (zanger en pianist) aan liederen uit deze periode. Onder ‘repertoire’ vind je een overzicht van liederen waarvan je er drie instudeert. In overleg met de docenten wordt besloten aan welke twee liederen jullie tijdens de masterclass werken. Ter afsluiting breng je het geleerde in praktijk tijdens het presentatierecital op zaterdag 20 mei in de kleine kerkzaal van de Evangelische Broedergemeente.

docenten

Annelies van Gerven / zangdocent

Annelies van Gerven studeerde zang aan het Conservatorium van Utrecht. Tijdens het tweede Internationaal Concours voor Liedbegeleiders in 1988 behaalde zij samen met pianiste Lidwien Boumans de prijs voor het beste Nederlandse duo. Voor Van Gerven is lesgeven een grotere passie dan zelf op het podium te staan. Zij geeft les aan jong en oud in zowel klassiek- als musicalrepertoire. Bij het KunstenHuis Idea afdeling muziek in Zeist leidde ze bijna dertig jaar Het Zangtheater. Voor haar geldt dat er niets leukers is, dan van je hobby je vak maken.

 

Lidwien Boumans / pianodocent

Lidwien Boumans studeerde piano aan het Utrechts Conservatorium bij Herman Uhlhorn en liedbegeleiding bij Thom Bollen. Met zangeres Annelies van Gerven won ze de prijs voor het beste Nederlandse duo bij het Internationaal Liedbegeleiders Concours. Zangles kreeg zij bij Michel de Kort.
Boumans was correpetitor bij Meinard Kraak, haar grote mentor en inspirator in poëzie en muziek. Ze werd een veelgevraagd liedbegeleidster bij concerten en concoursen en bedacht de Liedklas voor amateurduo’s. In haar eigen muziekbedrijf De Toetsenhoek geeft ze pianoles en coacht liedduo’s. Daarnaast zingt ze in Huis van de Weemoed door haarzelf vertaalde Portugese fado en eigen Nederlandstalig werk.

repertoire

Muziek geschreven voor het interbellum

 

Hugo Wolf (1860 – 1903)         

Uit:Mignon-lieder (rond 1888):

Mignon I: Heiss mich nicht reden

Mignon II: Nur wer die Sehnsucht kennt

Mignon III: So lasst mich scheinen, bis ich werde

 

Gustav Mahler (1860-1911)

Uit: Rückert-lieder (1903):

  1. Ich bin der Welt abhanden gekommen

 

Uit: Lieder eines fahrenden Gesellen (1885):

  1. Wenn mein Schatz Hochzeit macht
  2. Die zwei blauen Augen

 

Uit: Kindertotenlieder (1904):

  1. Nun will die Sonn’ so hell aufgeh’n
  2. Wenn dein Mütterlein

 

Alban Berg (1885-1935)

Uit: 7 Frühe Lieder (1905-1908):

  1. Schilflied
  2. Die Nachtigall

 

Richard Strauss (1864-1949)

Morgen (1907)

 

Ralph Vaughan Williams (1872-1958)

Uit: 9 songs of travel (1907):

  1. The Vagabond
  2. Let Beauty Awake

 

Reynaldo Hahn (1874-1947)

Uit: chanson grises:

L’heure Exquise (1890)

 

Benjamin Britten (1913-1976)

Uit: Folksongs:

Oh Waly, Waly (1906)

 

Muziek geschreven tijdens het interbellum

 

Richard Strauss (1864-1949)

Die Nacht (1925)

                       

Albert Roussel (1869-1937)

Amoureux Séparés (1922)

 

Kurt Weill (1900-1950)

Nanna’s lied (1939)

Youkali (1935)

Je ne t’aime pas (1934)

 

Gerald Finzi (1901-1956)

Uit: Let us garlands bring (liederen gebaseerd op Shakespeare,1929-1942):

  1. Come away, come away death

 

Hanns Eisler (1898-1962)

4 Wiegenlieder für Arbeitermütter (1933):

Als ich dich in meinem Leib trug

Als ich dich gebar

Ich hab dich ausgetragen

Mein Sohn, was immer auch aus dir werde

Ballade von der Judenhure Marie Sanders (1934)

 

Ottorino Respighi (1879-1936)

Uit: 4 antica poesie popolare armena (1922):

  1. No, non è morto il figlio tuo
  2. Io sono la Madre

 

Samuel Barber (1910-1981)

Sure on this shining night (1938)

 

Muziek geschreven na het interbellum

 

Benjamin Britten (1913-1976)

Uit: Folksongs:

The trees they grow so high (1942)

 

Francis Poulenc (1899-1963)

Uit: Banalités (1940):

  1. Chanson d’Orkenise
  2. Voyage à Paris
  3. Sanglots

 

Marjo Tal (1915-2006)

Uit: chansons (1940-1950):

Couplets de la rue Saint Martin 

 

Xavier Montsalvatge (1912-2002)

Canción de cuna para dormir a un negrito (1945-1946)

 

Erique Granados (1867-1916)

Uit: Tonadillas (1912):

La maja dolorosa 1

La maja dolorosa 2

La maja dolorosa 3

praktisch

Besloten masterclass

Zaterdag 15 april / 10.00 – 15.00 uur / locatie A

Zaterdag 13 mei / 10.00 – 15.00 uur / locatie A

Zaterdag 20 mei / 10.00 – 13.00 uur / locatie A

 

Presentatierecital

Zaterdag 20 mei / 14.30 – 15.30 uur / locatie B

locatie

Locatie A / masterclass

KunstenHuis Idea Muziekschool / Markt 3 / 3701 JZ Zeist  

 

locatie B / presentatierecital

Kleine kerkzaal / Zusterplein 20 / 3703 CB Zeist

... Muziekjournalisten uit binnen- en buitenland beschreven al vaak hoe Robert Holl in opera’s en liedrecitals zijn materiaal niet zingt, maar belichaamt. Hij heeft een wereldcarrière als opera- lied- en concertzanger, weerspiegeld in een enorme fonografisch oeuvre. Veel zangers noemen hem een sleutelfiguur in hun eigen ontwikkeling – of het nou was door vaste lessen of dankzij een van de vele masterclasses die Holl gaf en nog geeft. Begin dit jaar werd hij 75 en nog altijd maakt hij indruk met de intensiteit van zijn voordracht tijdens recitals. ...

aanmelden en kosten

De aanmelding voor deze masterclass is gesloten.

Maximaal 6 duo’s
Kosten: € 400,- per duo

Bij je inschrijving ontvang je ieder één vrijkaart voor een recital naar keuze en een passe-partout voor de openbare masterclasses voor professionals.

wellicht ook interessant voor u:

Deel met anderen:

nl_NL